Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Operautbildningar

2:a sökomgången till Kulturama vuxenutbildningar är nu öppen!

Välkommen till Stockholm Operastudio!

Opera är sorg och lycka, skratt och gråt, kärlek och hat, liv och död! För att gestalta dessa starka känslor krävs mod. Men också kunskap och praktiska verktyg för att få fram rätt uttryck i din röst. På Stockholm Operastudio får du med hjälp av några av landets främsta operasångare, pianister och regissörer möjlighet att erövra denna kunskap. Som sångare ska du nämligen kunna tolka både text och musik och hos oss får du möjlighet att utveckla din egen unika personlighet som sångare.

Vi arbetar brett med det som krävs för att du ska kunna söka dig vidare till högre operautbildningar eller kanske gå direkt ut i yrkeslivet. En stor del av undervisningen sker i Masterclass och det kommer att ge dig en stor trygghet i att sjunga och agera inför andra.

Vid sidan av våra professionella föreställningar, som är själva stommen i vår operautbildning, har du under hela utbildningstiden ämnen som scenspråk, operainterpretation, skådespelarträning, fysisk scenträning m.m.

Brinner du för operakonstens möjligheter? Då lovar vi att du kommer att trivas här!

Våra operautbildningar

Intervjuer

Visa föregående artikel
Läs vidare om “Två operor, en föreställning”
Utbildning - Opera

Två operor, en föreställning

Under fyra kvällar i maj bjuder operastudion in till något alldeles extra! Nämligen två operor i en och samma föreställning. Céline Dewrée (till vänster) och Helena Hedman (till höger) spelar huvudrollerna.

Läs vidare om “Opera - Vägen fram till rollen”
Utbildning - Opera

Opera - Vägen fram till rollen

Operaproduktionen "Vi som bor här" är ett helt nytt verk som sattes upp på Årsta Teater av andraårsstudenter på Operautbildningen. Karolina Åsberg och Viktor Rydén är två av huvudrollsinnehavarna i produktionen och inför premiären berättade de om vägen fram till rollerna i uppsättningen.

Läs vidare om “Bengt-Åke Lundin”
Utbildning - Opera

Bengt-Åke Lundin undervisar i operainterpretation

Att skapa musiken sådan som den är skriven. Det finns en tydlig distinktion mellan pianistens och sångpedagogens roll och hur man arbetar med sångarna individuellt. Mitt arbete utgår från det musikaliska och handlar inte om att bygga upp muskulatur, där måste det finnas en sångpedagog i bakgrunden. Men om vi agerar väl ihop, sångpedagogen och jag, blir det en väldigt bra utveckling för eleven.

Läs vidare om “Eva Österberg”
Utbildning - Opera

Redan som barn drogs Eva in i operans värld

Redan som barn drogs Eva Österberg in i operans värld. Hennes pappa var operafreak eller ”Wagnerian” som Eva säger, och tog med hela familjen till Stora Teatern i Göteborg, där hon är uppväxt. En krona styck kostade biljetterna när man satt på pallarna högst upp och det var där den 11-åriga Eva satt och såg Csardazfurstinnan, med Suzanne Brenning och Claes Jakobsson i huvudrollerna, och bestämde sig: ”Det där vill jag göra!”. 12 år senare gjorde hon debut som Gilda i Rigoletto och sedan 2013 är hon konstnärlig ledare på Operastudion. Här undervisar hon också i det som hon tycker är allra viktigast med opera – den sceniska närvaron!

Läs vidare om “Clara Svärd”
Utbildning - Opera

Varför behöver en operasångare fysisk träning?

Clara Svärd undervisar våra studerande på Operastudion i ämnet fysisk scenträning. Själv har hon en bakgrund som dansare och koreograf och kände tidigt att det var med klassisk, vokal musik hon helst ville arbeta. Den övertygelsen tog henne till Holland, där hon utbildade sig på ett personligt utformat lärlingsprogram i ämnet fysisk träning för operasångare. Direkt efter examen sökte hon sig till Operastudion. Men varför just hit?

Läs vidare om “Hanna Leonora Hollesen”
Utbildning - Opera

På Stockholm Operastudio får du mycket scenisk undervisning!

Hanna Leonora Hollesen har studerat vid Stockholm Operastudio och läser nu sista året på Masterprogrammet vid Operahögskolan i Stockholm. "Jag har aldrig gråtit, skrattat eller varit så begeistrad som under det år som jag gick på Operastudion. Varken före eller efter", säger hon.

Visa nästa artikel