Opera

Här får de studerande hitta sitt eget uttryck och konstnärskap

Redan som barn drogs Eva Österberg in i operans värld. Hennes pappa var operafreak eller ”Wagnerian” som Eva säger, och tog med hela familjen till Stora Teatern i Göteborg. Eva var 11-år när hon såg Czardasfurstinnan och det var då hon bestämde sig: ”Det där vill jag göra!”.

Tolv år senare gjorde Eva debut som operasångare och efter 25 år som frilansande artist kom hon av en slump att hamna på Kulturama och Operastudion. Idag är Eva utbildningsledare, hon regisserar produktioner och undervisar i scenspråk.

Gruppen stärker individen

Teater-3.jpg

– När jag undervisar i scenspråk är det i formen av masterclass. Under ett lektionspass ger jag individuell coachning till 3–4 studerande. Medan jag identifierar det som personen behöver arbeta med för att komma närmare sitt eget uttryck, är resten av klassen närvarande och ger sina reflektioner.

Gruppen är jätteviktig, alla är beroende av varandra. Man utvecklas aldrig mer än vad gruppen gör.

Kulturama-KKU-Opera-EvÖs-2021-1.jpg

– För mig är det viktigt att ingjuta mod och självförtroende i våra studerande. Stämningen i gruppen måste vara så pass bra att de studerande kan lita på varandra och tro på den egna förmågan att våga ta konstnärliga kliv. Det går inte att härma andra, utan alla måste hitta sin egen röst, sin egen kropp, sitt eget uttryck och så småningom sitt eget konstnärskap.

Blandningen av olika bakgrunder berikar

Eva brinner för att inspirera andra att utforska sin kreativitet. Att våga ta steget, utan att veta var det kommer leda.

– Gemensamt för de som kommer till Operastudion är att alla har någon form av musikalisk bakgrund. Vissa kommer direkt från gymnasiet med siktet tydligt inställt på att bli operasångare. Andra är lite äldre och ger sig själva äntligen möjligheten att leva ut en länge förträngd operadröm. En tredje grupp består av personer som är i på väg in i karriären. De kanske redan har en kandidatexamen från Musik- eller Operahögskolan, men får inte de roller de söker. Dessa personer går ofta direkt till Operastudion år 2 för att jobba med sina sceniska verktyg och bli mer säkra i sina uttryck. När de sedan går vidare har de större möjligheter att komma in på en masterutbildning eller gå vidare på auditions.

– Den här mixen av olika åldrar, med skiftande bakgrund, erfarenheter och kunskaper berikar och inspirerar likväl som det även bidrar till att skapa ett öppet och välkomnade klimat.

Operaföreställning-2021.jpg

En duktig operaartist kan både sjunga och agera

Backanterna repetitionsbild-1.jpg

Eva själv har aldrig gått på Kulturamas operautbildning, utan påbörjade istället sin utbildning vid Musikhögskolan i Göteborg, varefter hon gick vidare till Teater och Operahögskolan. Redan vid 23 års ålder var hon färdigutbildad och gjorde då sin debut som Gilda i Regoletto. De fina recensionerna bidrog till att Evas karriär tog fart. Under sin tid som frilans har hon både gjort nyskrivna operor likväl som traditionella roller och genom åren har hon arbetat med flera kända regissörer, däribland Ingmar Bergman.

– Jag arbetade med Ingmar Bergman på Operan i Backanterna. Han var underbar att jobba med. Han hade en seriositet som har inspirerat mig i min egen undervisning. Han var väldigt effektiv, stenhård med att hålla tider och avslutade alltid på utsatt klockslag. Det har jag tagit med mig, jag tror också på ett fokuserat, väl förberett arbete under en koncentrerad tid.

Till skillnad från många andra operasångare har Eva även haft film- och tv-roller.

– Jag var bland annat med i Kronbruden, en operafilm som blev otroligt uppmärksammad när den kom. Anledningen till att jag fick den här typen av roller berodde på att jag var en välutbildad skådespelare, något jag får tacka Teater och Operahögskolan i Göteborg för. Vid den tiden då jag studerade där gick operasångare och skådespelare i samma klass, vilket innebar att alla fick samma gedigna skådespelarutbildning.

– Jag har alltid brunnit för operans möjligheter och krav på att både kunna sjunga och agera, det har bidragit till många spännande arbetsmöjligheter och samarbeten under min karriär. Samma upplägg finns även här på Kulturamas operautbildning. Här får de studerande både en gedigen musikalisk undervisning likväl som löpande undervisning i scenspråk. Det är unikt för Operastudion och man hittar det inte på så många andra operautbildningar, inte heller högskolor.

Därför ska du studera vid Operastudion Kulturama

  • Du kommer att utvecklas snabbt som sångare, person och artist
  • Du betalar en förhållandevis låg avgift eftersom operautbildningen är statsfinansierad
  • Du kommer till en miljö som är varm och välkomnande