Bakom kulisserna med Eva von Bahr – från Dune till Beyoncé

Från ekonomisk historia till Hollywood
Eva von Bahr berättade att hennes väg in i filmbranschen började oväntat. Efter studier i ekonomisk historia i Lund insåg hon att det inte var rätt väg. Ett tidningsreportage om en maskör förändrade allt: ”Jag gick upp i köket och sa: Nu ska jag bli maskör och jobba på långfilm, utan att ha en aning om vad det innebar,” berättade hon. Hon utbildade sig till frisör, fick jobb på teater och senare som lärling på SVT. Där började hon med klassiska epokfilmer innan hon tog steget till avancerade prosthetic-sminkningar.
Bakom kulisserna på storfilmer
Von Bahr gav en unik inblick i arbetet bakom filmer som Dune. Hon berättade om utmaningen med att skapa Stellan Skarsgårds ikoniska karaktär Baron Harkonnen: ”Vi visste att han skulle bada, men inte i matolja. Allt släppte i oljebadet. Vi fick improvisera och hoppas att det höll,” sa hon med ett skratt. Hon beskrev också pressen under provfilmningen i Budapest: ”Det var kaos. Dräkten passade inte, 200 personer väntade, och jag tänkte: Nu får vi sparken. Men regissören Denis Villeneuve sa: ‘Make no mistake about it. I do love this make-up.’ Då blev det champagne på hotellet.”
Yrket – kreativt och krävande
Eva förklarade skillnaden mellan roller som make-up designer, sminkör och prosthetic artist. Som designer ansvarar hon för helheten: karaktärernas utseende, budget och team.
”Det roligaste är att skapa karaktärerna, att läsa in sig på epoker, göra moodboards och provningar. Det tråkigaste? Pengadiskussionerna. De har jag hela tiden, även på filmer med 200 miljoner dollar i budget,” berättade hon. Hon betonade också att arbetet kräver tålamod och stresstålighet: ”När klockan ringer klockan 03.30 är det det tufft att gå upp. Det är inte bara glamour och galor.”
Från Oscarsglans till svenska produktioner
Trots internationella framgångar värdesätter Eva svenska filmprojekt: ”Det är något härligt med små team och att fika med regissören. Men efter tre Oscarsnomineringar blir man nästan för stor för Sverige, vilket är tråkigt,” konstaterade hon. Hon avslöjade också att hon drömmer om att göra en film om cirkuslivet på 1920-talet: ”En freakshow-film, det hade varit fantastiskt.”
En oväntad utmaning – Beyoncé på scen
Mitt i samtalet bjöd Eva på en färsk anekdot som fick Kulturamas studerande att le: ”Just nu gör vi lösbröst till dansare i Beyoncés show. De går inte att sy, inte att sätta dragkedjor i, och de måste ändå vara målade. Jag tänkte: Det här är en bajsmacka. Men vi löste det, som alltid.” Det blev ett tydligt exempel på hur hennes arbete spänner från Hollywoodproduktioner till spektakulära scenframträdanden.
Råd till framtidens filmarbetare
Till Kulturamas studerande gav Eva ett tydligt råd: ”Var beredd på hårt arbete och långa dagar, och ge inte upp om du inte kommer in på en utbildning, jag sökte tre gånger och kom aldrig in. Det betyder ingenting.”


