Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Kulturamaton i Sundbyberg

Kulturamaton är höstterminens stora friluftsdag på Kulturama Grundskola i Sundbyberg. Hela skolan samlas kring Lötsjön för en aktiv heldag i gemenskapens och hållbarhetens tecken.

Den 4:e september, höstterminen 2019, är en mulen dag i stora delar av Stockholm, men i Lötsjöparken möts man av glada rop, skratt och tonerna av diverse Queen-låtar. Runt 500 elever från Kulturama Grundskola i Sundbyberg är fullt engagerade i höstterminens stora friluftsdag och den vanligtvis lugna parken är full av aktivitet.

Allra längst fram vid ett målsnöre på strandpromenaden alldeles intill sjön, står Niklas Westin och hejar på alla förbipasserande elever. Han är skolans idrott- och hemskunskapslärare och en av personerna bakom Kulturamaton.
– ”Kulturamaton var en idé som började med att vi ville främja fysisk aktivitet.” berättar han. – ”Vi kör en klassisk skoljogg runt Lötsjön men kände tidigt att vi ville göra något mer av dagen när hela skolan är samlad.”

En grupp med Kulturamaton-löpare springer förbi och han ger eleverna varsin high five, klappar uppmuntrande i händerna och fortsätter:
– ”Syftet med dagen är att öka vi-känslan på skolan. Vi delar in hela skolan i sexton grupper med elever från blandade klasser. På så sätt lär eleverna känna varandra och får nya vänner."

För sjätte året i rad har hela grundskolan i Sundbyberg samlats i Lötsjöparken. Niklas förklarar att dagen är indelad i två delar: en skoljoggs- och en stationsetapp. Under förmiddagen springer, joggar eller går hälften av eleverna runt Lötsjön samtidigt som den andra hälften engagerar sig i aktiviteter på de olika stationer som är utplacerade runt om i parken. Under eftermiddagen byter man.
– ”Varje station fokuserar på samarbete inom gruppen samtidigt som vi försöker få in lite tematänk kring hållbar utveckling, där vi utgår från FN:s 17 globala hållbarhetsmål.”

sundbyberg.jpg

De olika stationerna planeras av skolans lärare och i år kan man säga att de haft det lite extra bitigt då Kulturamaton råkade hamna redan den fjärde september – det vill säga precis i skolstarten. Detta märks dock inte över huvud taget då parkens alla stationer är fullt sysselsatta av glada ungdomar fullt engagerade i diverse aktiviteter.
– ”Stationerna med samarbetsövningar har planerats och sköttes i år av arbetslag 5 med Emelie Philips som a-lagsledare, och arbetslag 8 med Eva Guteljus som a-lagsledare.” berättar Niklas och förklarar att även niorna spelar en nyckelroll under själva aktiviteterna.
– ”Niorna får ta lite ansvar som ledare för varje grupp. Vilket de gör fantastiskt bra.” berättar han med ett stort leende.
– ”De är äldst på skolan, de har varit med tidigare och vet hur allt går till. Fyrorna har ju bara gått i skolan i ett par veckor och både miljön och människorna är helt nya för dem, vilket kan få en att känna sig osäker. Tanken är att niorna, som varit med ett tag, ska visa hur vi gör saker och ting på Kulturama och vara goda förebilder helt enkelt. Visa hur vi är mot varandra. Det är jättekul att se hur de växer i den rollen.”

På Kulturama Grundskola i Sundbyberg gör de liknande aktiviteter flera gånger om året. Allra störst är Julshowen som hålls på Annexet då hela skolan än en gång är engagerad.
– ”Vi har även en friluftsdag på vårterminen där niorna har ännu mer ansvar. I ämnena idrott och hälsa, hemkunskap får de i uppgift att planera, genomföra och organisera friluftsliv. Då tar de hand om sina grupper i Ursviksskogen.”

När den första etappen väl börjar närma sig sitt slut sätter Queens ”We are the Champions” igång på full volym och alla som gått i mål, både lärare och elever, börjar sjunga med. Även Niklas. När frågan om hur man klarar av att hålla ordning på 500 elever dyker upp, skrattar han först glatt till svars och utbrister sedan:
– ”Det funkar utmärkt tack vare suveräna kollegor och fantastiska nior! Det är tack vare allas hjälp. Vi gör vi det här tillsammans!”