Loa Falkman inspirerade Kulturamas studerande på Studio Talks

En efterlängtad gäst

När Loa Falkman kliver in på Kulturama möts han av jubel från de studerande. ”Det känns helt rätt att ha dig här, du är som ett kinderägg av alla våra utbildningar,” säger moderator Eva Österberg, Operastudions konstnärliga ledare, och sätter tonen för ett inspirerande möte. Falkman skrattar och konstaterar att han själv ser sig som ”en liten operasångare inuti ett kinderägg”.
Från Jussi till Broadway

Loa berättar om sin uppväxt i en musikalisk familj och hur han tidigt drogs till scenen. Han delar minnen från operaskolan, där han kämpade med dyslexi och bristande självförtroende, men också om hur han hittade styrkan i musiken.
En höjdpunkt i samtalet är berättelsen om samarbetet med den legendariske regissören Peter Brook och den banbrytande uppsättningen av Carmen som tog honom från Paris till Broadway. ”Man kan inte vara en väldigt bra sångare och en dålig skådespelare, det blir olja och vatten,” säger Falkman och betonar vikten av att förena teknik med känsla.
Råd till framtidens artister
De studerande får konkreta tips om hur man hanterar nervositet, auditions och den mentala styrkan som krävs för ett långt yrkesliv. ”Är du inte nervös blir det inte bra. Då är du inte skärpt,” konstaterar Falkman och tillägger med ett skratt: ”Jobba hårt som fan, det fixar sig inte av sig självt.” Han talar också om vikten av disciplin och röstvård: att leva sunt, undvika rökning och alltid vara förberedd. ”Du måste ha en positiv approach till det du gör och aldrig tveka på om du klarar det,” säger han.
En mångsidig karriär
Loa Falkman har gjort allt från opera och musikal till filmroller som i Pensionat Oskar. Han har sjungit på världens stora scener, stått på Dramaten och spelat för presidenter. Hans berättelser om möten med Leonard Bernstein och Jack Nicholson lockar till skratt och visar på en karriär präglad av både professionalism och passion. ”Allt hänger ihop; känsla, teknik och ärlighet. Det är grunden,” säger han och uppmanar studenterna att våga ta plats och vara autentiska.
Avslutning med värme
Besöket rundas av med frågor från de studerande och ett råd som klingar lika sant på scenen som i livet: ”Var er själva – blott och enbart. Den perfektionistiska prestationens fåfänga är en farlig fiende till ärlig teater.” Med dessa ord lämnar Loa Falkman Kulturama, och ett auditorium fullt av inspirerade framtida scenkonstnärer, musiker och filmare.


