Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Kulturama hjälper till att sätta filmmusiken på kartan!

Söndagen den 11/11 klockan 16.30 kommer Sveriges första Live Score Festival hållas på Kulturama i Södra Hammarbyhamnen. På Stora Scenen kommer nyproducerade kortfilmer att visas samtidigt som en tolv-mannaorkester framför nyskriven filmmusik. - ”Det är första gången något liknande sker i Sverige” förklarar Daniel Engström, en av eldsjälarna bakom projektet.

Daniel har en bakgrund som musikalartist med en lång kärleksrelation till Kulturama. För tjugo år sedan studerade han musikalteater på skolan och 2012 började han undervisa i sångpedagogik. Kärleken till filmmusik har alltid varit stark och 2016 bestämde han sig för att studera ämnet och flyttade till Los Angeles.

Inte ens ett år har hunnit gå sedan Daniels återkomst till Sverige och tillsammans med Thore Kennestad (tidigare rektor för Kulturamas Konst- och Kulturutbildningar) och Thomas Lindhal (komposition, Kulturama) har han redan lyckats få ihop Sveriges första Live Score Festival.

– När jag kom tillbaka till Sverige så tänkte jag: här borde vi göra någonting som lyfter fram filmmusiken lite extra! Eftersom jag har en lång historia med Kulturama och bra kontakt med folket där, så tänkte jag att mitt företag kunde gå ihop med dem och kanske göra någonting tillsammans. Alla gillade idén! Mitt företag, The Prod, betalar lönerna för orkestern och Kulturama står för lokal och teknik.

Det är första gången något liknande sker i Sverige. Ingen har tidigare gjort det vi gör. Och den största skillnaden är nog att det inte finns någon som helst form av ekonomisk vinning för oss som driver projektet. Vi betalar det här med egna pengar då vi ser det här som början på någonting bra. En utveckling. Inte bara för oss själva, utan för filmmusik överlag. Det handlar snarare om att nå personer så att man får ut ordet om vad vi gör, vad filmmusik är och vad det kan vara.

Berätta om filmerna och musiken.

Vi arbetar med helt nyproducerade filmer och nyskriven musik, som då är skriven till filmerna. Det är det som är hela poängen! Kompositörerna har suttit aktivt de senaste sex veckorna och skrivit till filmerna, precis så som filmkompositörer gör.

Eftersom detta är första året gick vi aldrig ut och bjöd in till någon allmän audition. Jag snackade istället med en god vän, som är filmregissör, och frågade om han kunde hjälpa till att hitta filmmakare. ”Visst!” sa han och drog ihop vänner och bekanta från filmvärlden. Vi lyckades på så sätt få ihop åtta kortfilmer och åtta kompositörer. En av filmerna är faktiskt gjord av en gammal filmstudent från Kulturama som heter Joshua Enblom.

Musiken kommer att framföras av en orkester på tolv personer. Jonas Dominique (Kungliga Filharmoniska Orkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester, Folkoperan,) leder och dirigerar. Hela orkestern är superproffs och det kommer att låta förbaskat bra!

Ni säger att ni vill lyfta musikens betydelse för filmen. Varför vill ni det?

Musiken är ju en extra karaktär. Det är väldigt få filmer som inte har musik som en väldigt central del. Jag vet inte om t.ex. Hajen hade funkat lika bra utan John Williams musik. Jag betvivlar det strakt. Oftast så tycker jag inte att musiken får det utrymme som det förtjänar! Och jag upplever att vi kanske borde berätta och visa vad filmmusik faktiskt är.

Varför valde ni att samarbeta med Kulturama och hur är elever och lärare involverade?

Jag har varit på scenen flera gånger, vet vilken utrustning som finns, känner teknikerna och har jobbat med dem flera gånger. Det är stabilt och tryggt. Jag har träffat alla som jobbar där och har en personlig relation till dem. Då finns det ett incitament att vi alla gör ett bra jobb när vi får jobba ihop. Sen så har ju Thomas Lindhal kursen filmmusik på skolan och Thore Kennestad har varit rektor.

Alla elever är inbjudna att gå på genrepet och går även gratis på söndagen i mån av plats. De är även erbjudna att få ställa ut sin egen musik i små stationer, före och under pausen. Just för att visa besökarna på att svensk filmmusik faktiskt finns. För det finns inte allt för många ställen som har filmmusik som utbildning, vilket Kulturama har.

Borde svenska filmmusikkompositörer lyftas fram mer?

Självklart borde de det! 90% av alla kompositörer är från USA eller England eftersom att filmmusik är större där. Man lägger mer budget på det och är något som tas mer på allvar helt enkelt. Det är mer inräknat i filmen än vad det är här, men vad det handlar om vettetusan…

Sen så är det några få namn som är giganter om vi ser på filmmusikkompositörer överlag. Men bara för att vi hör talas om några få så betyder det inte att det inte finns några andra. De absolut flesta som skriver filmmusik gör det med stor succé i mindre produktioner och rör sig i independentvärlden, inte i de här miljardbudgetfilmerna.

Hur ser framtiden ut för våra svenska kompositörer?

Den ser utmärkt ut! Och nog är en liten, liten del tack vare det vi gör nu. Vi lyfter det på ett annat sätt. Att vi sitter här nu och att du tar dig tid till att vilja marknadsföra detta är ett steg framåt. Det är steg som inte hade gjorts annars.