Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Gabriel Alares är veteran i Melodifestivalsammanhang

Gabriel gick musikproduktion på Kulturama och är nu etablerad låtskrivare med flera kända låtar bakom sig. Han ligger bl.a. bakom "A Million Voices" som kom tvåa i Eurovision Song Contest 2015.

Hur var känslan att ta silverplats och hur har det påverkat din karriär?

Det var en så euforisk känsla som inte går att koka ner till ett svar. Men det är en häftig känsla att uppnå något som man kämpat med så länge. Att få belöning för all tid, svett och tårar som man lagt ner. Andraplatsen har gjort att det kommer fler exklusiva förfrågningar och fler vill att jag ska skriva till just dem. Kan även berätta att efter att jag tävlat med "What If" för Ryssland i Eurovision Song Contest i Malmö 2013, som jag också var med och skrev, fick en förfrågan att skriva till Conchita Wurst, men var lite skeptisk och tackade nej till erbjudandet. Det var en bra lärdom att man inte ska avvisa förfrågningar med tanke på hur det gick.

Hur kom det sig att du sökte till Kulturama och vad lärde du dig här?

Jag lärde mig massor. Innan visste jag inte hur ett musikprogram fungerade. Blev också en bättre låtskrivare. Jag hade länge spelat i band och försökt slå igenom på det sättet men när vi lade ner efter 9 år så kände jag att jag ville prova något nytt. Jag hade så många musikaliska visioner i huvudet som jag ville lära mig att skapa, och då var en musikproduktionsutbildning ett naturligt steg.

Vad har utbildningen på Kulturama betytt för dig?

Väldigt mycket just när det gäller den del av musikbranschen som handlar om att skriva musik. Jag hade långt innan jag började på Kulturama både skrivit låtar och spelat i band men det var på Kulturama jag lärde mig hantverket att skriva låtar. Det var även under min tid på

Tycker du att det är någon skillnad på att skriva låtar till dig själv och för andra?

Det är skillnad. Om jag skapar något som jag själv ska framföra så känns det otroligt viktigt att jag står bakom varenda ord och varenda ackordbyte. Att skriva till andra är lite mer att gissa sig till vad som kan tänkas passa. Att skriva till sig själv kräver självrannsakning och massa annat gräv. Ord i sånger väger ingenting om dom inte är på riktigt och känns trovärdiga i framförandens uttryck.

Har tiden på Kulturama förändrat dig som låtskrivare?

Innan Kulturama skrev jag bara på känsla. Kulturama gav mig mer insikt och kunskap om ramar inom skapande av hitmusik. Det var väldigt nyttigt. Dock tror jag det är viktigt med en mix. Om man bara skriver enligt hitmallen och glömmer av känsla så finns det risk att det faller platt. Det är inte så lätt som det låter faktiskt. Dom flesta låtskrivare tycks ha Max Martin, Shellback och dom andra som husgudar och det är ingen ide att vara ytterligare en imitatör av deras arbete. Snegla på dom, men gå på egen magkänsla.

När du skriver för andra, hur går processen till då?

Det är ganska enkelt. Man får en kort presentation av vem artisten är. Jag kollar sedan in lite videos och tidigare låtar och bildar mig en uppfattning om artistens identitet, och försöker därefter skräddarsy musiken.

När jag inte vet vem som blir slutartisten går jag bara på feeling och skriver det jag känner för. Det ska vara roligt att jobba!

Tänker du redan från början att en låt ska passa en manlig alternativ kvinnlig sångare?

Det kan variera, men eftersom jag själv är sångare så är det bekvämt att presentera låten som en kill-låt eftersom jag då kan presentera den själv. Om jag ska skriva till en tjej måste jag ju ta in en sångerska och det tar lite mer tid. Jag kan vara lite lat :)

Vad får du inspiration av? Och hur ser själva arbetsprocessen ut, rent praktiskt, med textarbetet och det musikaliska? Jobbar du ensam, i team eller både ock?

Livet inspirerar mig. Jag har alltid skrivit och kommer förmodligen alltid göra det. Det är bara en slags kreativ klia jag har. Jag måste skriva.

Nu på sistone har jag skrivit en hel del själv eftersom jag nu sitter och skriver på mina egna låtar. Men man blir lätt galen till slut av att jobba ensam. Det bästa är att jobba i team. Det är alltid bra att någon kan plocka upp energin om någon tappar. Ett låtskrivarteam om tre skulle jag säga är optimalt. Då kan man ha en vass producent och två som är vassa sångare och textförfattare.

Jag är lite specialiserad på melodi och text, och just därför blir det mycket sådant jobb, vilket tyvärr medför att jag inte hinner träna så mycket på själva produktionsbiten, men jag proddar så mycket jag hinner och blir bättre hela tiden!

Sist men inte minst. Har du några tips till nuvarande Kulturamaelever?

Att skapa och kreera är utlämnande och det är därför superviktigt att man klickar med de man jobbar med. Mitt tips till nuvarande elever är att det är smart att jobba med folk som är bättre än sig själv. Det gör att man får kämpa för att hänga med och det är så man utvecklas.

Mitt andra tips är det som jag själv lärde mig av en lärare jag hade på Kulturama. Han sa något som förföljt mig genom åren. Nämligen att man ska vara lite skön och bjussa på sig själv. Småaktiga personer som är svåra socialt kommer ingen vart. Musikbranschen är liten och jag tror att man i längden tjänar på att vara schysst.