Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Bengt-Åke Lundin undervisar i operainterpretation

Att skapa musiken sådan som den är skriven. Det finns en tydlig distinktion mellan pianistens och sångpedagogens roll och hur man arbetar med sångarna individuellt. Mitt arbete utgår från det musikaliska och handlar inte om att bygga upp muskulatur, där måste det finnas en sångpedagog i bakgrunden. Men om vi agerar väl ihop, sångpedagogen och jag, blir det en väldigt bra utveckling för eleven.

Hur började du i det här yrket?

Bengt Åke Lundin lärare Operastudion

Jag har sjungit själv i hela mitt liv och har någon slags ”klockarkärlek” till yrket, men insåg med tiden att det inte var något för mig. Jag har tagit sånglektioner från det att jag var 15 och varit pianist hela tiden, och det gör väl att det här jobbet passar mig väldigt bra. Jag kan mycket om sång, både av egen erfarenhet och genom att ha jobbat med många sångpedagoger i master-classform.

Du har jobbat på Operastudion sedan 1989, vad är det som gjort att du stannat så länge?

Ja, den frågan har jag ställt mig själv många gånger. Jag tror att det har att göra med att skolan andas kreativitet och konstnärlighet. Att det är högt i tak och att det finns en seriositet. Vi försöker få varje individ att utvecklas så maximalt som det bara är möjligt. På den punkten finns det inga eftergifter.

Du vill att det ska vara på riktigt?

Ja, annars är det bara larv. Jag menar, vi har avgifter på den här utbildningen. Det innebär att du måste komma hit med en seriositet och medvetenhet om att det är det här du vill…att du inte vill någonting annat. Vad vi kan erbjuda är den bästa tänkbara utbildningen. Visst det kostar, men det är det värt om man verkligen vill satsa.

Och om du ska jobba, så ska det vara på den höga nivån annars får det vara?

Det kräver jag. Det behöver inte vara på högskolenivå, det behöver inte vara på färdig professionell nivå för att jag ska trivas att jobba men man ska verkligen vilja absolut max.

Du har inga problem med att jobba med sångare på olika nivåer?

Jag jobbar jättegärna med nybörjare. Det enda jag inte klarar av är när folk är till synes ointresserade och nonchalanta inför arbetet. Men om en människa kommer och är fruktansvärt intresserad, det ger mig bara glädje. Så jag jobbar jättegärna med allt från nybörjare till proffs.

Vissa år har så många som 60-70% kommit in på en högskola efter Operastudion, hur kommer det sig?

Det vi har på Operastudion är så säreget. Folk söker sig hit för att få ta del av vår undervisning. Jag menar fem av eleverna i årets 2:a har redan studerat på musikhögskola, operahögskola och observatoriet i Köpenhamn innan de kom hit - och ändå vill de ha det vi har här!

Och vad är det vi har?

Vad gäller det rent sceniska så får de lära sig hantverket på ett sätt som är unikt. Och så har det varit från början. Miklos Kundler skapade den här skolan för att han ville få sångarna att undersöka vad operans särart är som konstform. Det är inte teater med musik. Det är inte musik med teater. Det är någonting eget. Sedan har vi ingen mainstreaming på undervisningen utan allt är specialbyggt för varje individ. Vi börjar bl.a. varje termin med ett målsättningssamtal, där vi sätter oss ner enskilt med alla elever.

Berätta om en elev där du tidigt hörde att det fanns en potential att blomma?

Jag kan berätta om en som gör karriär nu - Sabina Bisholt. Hon gick hos oss för sex, sju år sedan och jag kunde direkt konstatera att ”Shit, det här är en riktig röst. En riktig begåvning.” Nu har hon gjort succé som Marguerite i Faust uppe på Norrlandsoperan och nästa säsong sjunger hon Mimi i La Bohème på Stockholmsoperan. Men det finns många sådana exempel från Operastudion. Vi lägger en väldigt bra grund till de studerande, både sceniskt och musikaliskt, sedan mognar man bara olika fort.

Avslutningsvis, vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Jag vet inte om det finns någon största, men det finns en utmaning i varje person man jobbar med. Jag vill att den personen ska nå sin egen fulländning. Så utmaningen är kanske att försöka förstå personens plats eller vilken prestation den är kapabel och villig till att nå. Det är också en utmaning att inte ställa för höga krav utan lägga en rimlig nivå.