Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Valdemar varvar naturvetenskapen med musik

När Valdemar Ylihao skulle söka till gymnasiet visste han att han ville gå ett program med natur- eller musikinriktning. Han trodde först inte att det gick att kombinera de två ämnena men när han till slut hittade Kulturama var valet enkelt. I dag går han andra året på naturprogrammet med musik som estetiskt uttryck. – ”Jag tycker det är skönt att genom de estetiska ämnena kunna göra något praktiskt mellan alla beräkningar, uppsatser och all teori.”

Varför valde du att gå på just Kulturama?

Jag visste att jag ville gå natur eller musik men trodde inte att det gick att kombinera dem. Så jag började med att kolla på renodlade natur- och estetprogram men så hittade jag till slut den här kombon på Kulturama, vilket var perfekt! Jag minns att jag tyckte det var fantastiskt att möjligheten fanns. För det är liksom två ämnen som man inte tror går att kombinera som program. Men det går och det är fantastiskt kul! Sen så är Kulturama som skola ganska känd för att vara väldigt accepterande – att alla får vara som dom vill. Det är bra stämning på skolan och det är väldigt viktigt för en skolgång.

Hur tycker du att det fungerar att varva naturvetenskap med estetiska ämnen?

Det funkar jättebra! Jag tycker det är skönt att genom de estetiska ämnena kunna göra något praktiskt mellan alla beräkningar, uppsatser och all teori. Att man bara kan få rocka loss ibland.

Vad är det bästa med att gå Naturvetenskapsprogrammet på Kulturama?

Det är många saker. Dels det jag precis nämnde. Men sen så är det väldigt speciellt att vara naturelev på just en estetskola, och inte en estetelev på en naturskola. Man lär sig så mycket samtidigt som man har så otroligt roligt på skolan. Många vill vara kvar här även efter att skolan har slutat. Man pluggar tillsammans till provet dagen efter, lirar lite musik ihop, fikar eller bara hänger.

Hur tycker du Kulturama hjälpt dig att utvecklas?

På många olika sätt. Jag har utvecklats både genom att ha lärt mig nya saker och genom att kunna uttrycka mig själv. Kulturama är inte som andra skolor. Man kan hänga med vem man vill och prata med vem man vill. Det är lätt att heja på folk i korridorerna. Sen så tycker jag att jag har utvecklats väldigt mycket kunskapsmässigt förstås, med hjälp av att jag får en naturvetenskapsutbildning inom de ämnen som jag verkligen brinner för. Jag har likasinnade i min klass. Vi har ju valt det här programmet av en anledning och det är väldigt stor skillnad från grundskolan. När folk är genuint intresserade kan vi hjälpa varandra att bli ännu bättre.

Vad har du för framtidsdrömmar?

(Skratt) Den frågan ställer jag mig varje dag! Jag kommer nog fortsätta att studera. Kanske ta en paus efter gymnasiet men jag vill nog fortsätta inom den bana jag är i nu: naturvetenskapen. Musiken kommer nog fortsätta som ett fritidsintresse. Men då är det väldigt skönt att jag blir utbildad inom det också. För då kan jag fortsätta med musiken och utvecklas på egen hand och inte bara ge upp och känna ”nu kommer jag inte längre”.

Hur är lärarna och eleverna på skolan?

Det är en så stor mix av personligheter bland eleverna! Det finns alla typer av olika uttryck och identiteter. Det är lite nytt för mig som kommer från en liten skola ute på landet där alla är ganska lika. Men det är så skönt att det finns så många nya att lära känna och det är så lätt att skapa vänner här. Folk är väldigt glada, toleranta och bra på det de gör.

Lärarna är väldigt kompetenta och pedagogiska. De peppar en hela tiden att bli bättre. Sen så har man ju alltid sina favoritlärare, såklart, som verkligen är fantastiska. De är förstående. Om man har mycket att göra under en vecka så kan de t.ex. strukturera om i schemat så att det passar bättre. De har mycket empati för oss elever. De är drivna och glada i sin undervisning. Man märker att de brinner för sina ämnen och sin undervisning.

Du är ju även ordförande för kåren. Vad gör en elevkår?

Det är en ideell organisation som finns på skolan, likt ett elevråd. Men skillnaden är att ett elevråd är del av skolledningen och en elevkår är helt fristående från skolan. Så vi är egentligen bara en organisation som finns här. Skolledningen kan inte lägga sig i det vi gör.

Vi har ungefär 500 medlemmar. Det är jättemånga på skolan som är med, vilket är jättekul! Vi gör mycket saker som t.ex. evenemang, föreläsningar, temaveckor och dagar. Även lärarluncher, insparker och massa andra roliga och viktiga happenings. Vi anordnade t.ex. en temavecka där vi ville belysa psykisk ohälsa. Det är ett jätteviktigt ämne att prata om. Nu närmast kommer vi ha en framtidslunch med vår studie- och yrkesvägledare där vi pratar om vad som händer efter trean, vilket jag tror kommer vara uppskattat!