Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Vägen fram till rollen

Operaproduktionen "Vi som bor här" är ett helt nytt verk som sattes upp på Årsta Teater av andraårsstudenter på Operautbildningen. Karolina Åsberg och Viktor Rydén är två av huvudrollsinnehavarna i produktionen och inför premiären berättade de om vägen fram till rollerna i uppsättningen.

Vilken väg har fört er hit, vilka utbildningar har ni bakom er?

Både Karolina och Viktor har gått på Adolf Fredriks musikklasser.

– Jag har dessutom sjungit mycket i olika körer och har även gått på Kungliga musikhögskolan innan jag hamnade här på Operastudion, berättar Viktor.

Karolina har gått på musikgymnasium och har dessutom hunnit utbilda sig till civilekonom.
– Jag hade dock en dröm om att sjunga som jag kände att jag måste förverkliga, berättar Karolina, och sökte därför till Kulturama Operastudio. Efter att ha gått Klassisk sång deltid och Opera år 1, går jag nu Opera år 2.

Nu är det snart premiär för "Vi som bor här", hur känns det?

– Det känns tryggt, berättar Karolina, vi har repat länge!
– Ja, det har varit intensivt, vi har jobbat dagligen med materialet vilket har gett stora möjligheter att fördjupa sig, säger Viktor.

Musik ur Gycklarnas Hamlet av Thomas Jennefelt, Viktor Rydén sjunger.

Vad gör ni för roller?

– Jag gör Miranda Nilsson, berättar Karolina, en frånskild tonårsmamma som är tillsammans med Marcello, och bor i huset som vi berättar om. Viktor gör rollen som Marcello Rizzo, som är tillsammans med Miranda och bor hemma hos henne och hennes barn. Marcello jobbar som författare vilket inte går så bra för tillfället vilket orsakar stor frustration i familjen.

Hur är det att gestalta något som inte är en traditionell operaroll?

– ­Eftersom verket är nytt, ger det en större frihet att skapa egna karaktärer, berättar Karolina. Vi har jobbat mycket med att skapa dessa och har bl a genom rollintervjuer kommit åt en mängd detaljer kring rollerna.

Ur Giulio Cesare av G.F Händel, Judith-Maria Sjunneson och Karolina Åsberg sjunger.

Vad är det för musik?

­– Musiken består av ett hopplock från en mängd olika operor som är valt utifrån varje elevs röst och sedan har vår lärare Eva Österberg skrivit ett nytt manus kring denna musik, berättar Viktor.

Vad har ni fått för verktyg i utbildningen att använda i denna produktion?

Flera delar i utbildningen har varit till hjälp för produktionen.

– I ämnet Scenspråk har vi jobbat med att hitta verktyg i den sceniska gestaltningen, det har varit själva uppladdningen till det här projektet, berättar Viktor. Varje studerande har fått hjälp att bena ut vad man behöver utveckla för verktyg fysiskt, mentalt och vokalt. I Skådespelarträning och i kursen Fysisk Scenträning med Clara Svärd har vi arbetat med kroppen och kroppsnärvaro, att hitta olika saker i sin kropp och söka efter lägen där man känner att kroppen är i balans.

– Vi har ju även Operainterpretation med Bengt-Åke Lundin, säger Karolina. Där har vi jobbat individuellt tillsammans med en pianist med musiken, tolkningen och texten. Och så har vi så klart kursen Musikalisk Instudering med Henrik Löwenmark som handlar om att arbeta med rösten, hitta rätt uttryck, rätt klang och rätt volym som bär på scen. Vi sjunger mycket duetter och ensembler och då lär man sig att smälta ihop sin röst med en annan persons röst och att lyssna på varandra, när ska man ta plats och när ska man stå tillbaka.

Ur La Bohème av G.Puccini, Helena Hedman och Viktor Rydén sjunger.

Är ni nervösa inför premiären?

– Lite, säger Karolina, men jag tror att jag skärper mig. Jag försöker fokusera energin, går för mig själv och ligger vaken på nätterna. Efter premiären hoppas jag att jag ska sova!

– Jag är inte nervös nu, berättar Viktor, men brukar bli väldigt nervös alldeles innan. Jag är rädd att inget ska funka, att jag inte kan sjunga längre. Men jag försöker lita på repetitionsprocessen och att det funkar. Jag har gjort det här 500 gånger nu, så jag vet hur det ska vara.

Hur går det till rent praktiskt när ni gör en operaproduktion på Operastudion?

– Det finns ansvarsområden på saker som man ska göra såsom scenografi, kostym och PR-arbete, berättar Karolina. Man lär sig väldigt mycket på det, det finns inte obegränsade resurser, utan man får hitta på sätt att skapa scenografi och tillsammans med läraren och i gruppen skapa förutsättningarna.

– ­Det blir ett helhetsverk som alla har varit med och skapat, säger Viktor, vi har fraktat dit varenda pinal! Man får inblick i hur många som måste vara inblandade för att en produktion ska kunna ske.

Har ni några drömroller inför vårens operaproduktioner på operastudion?

– Kanske Lucretia av Britten, säger Karolina, bara inte Cherubino! Den e så gnetig!

– Jag vill alltid sjunga Mozart, berättar Viktor, varför inte Guglielmo, eller gärna barock!
– Ja, vi kan väl göra nåt av Monteverdi, säger Karolina.

– Nu ser jag fram emot att möta publiken, säger Karolina, och börjar plocka ordning på scenen. Viktor går till logen för att byta om. Premiären närmar sig!