Intervju med Eva Österberg, konstnärlig ledare på Operastudion

Redan som barn drogs Eva Österberg in i operans värld. Hennes pappa var operafreak eller ”Wagnerian” som Eva säger, och tog med hela familjen till Stora Teatern i Göteborg, där hon är uppväxt. En krona styck kostade biljetterna när man satt på pallarna högst upp och det var där den 11-åriga Eva satt och såg Csardazfurstinnan, med Suzanne Brenning och Claes Jakobsson i huvudrollerna, och bestämde sig: ”Det där vill jag göra!”. 12 år senare gjorde hon debut som Gilda i Rigoletto och sedan 2013 är hon konstnärlig ledare på Operastudion. Här undervisar hon också i det som hon tycker är allra viktigast med opera – den sceniska närvaron!

Hur tänker du kring din kombination av en egen sångkarriär, det konstnärliga ledarskapet och att vara regissör? 

Det är väl lite av Operastudions signum, att alla som arbetar här mer eller mindre har en sådan bakgrund. Och det är så fint hur mycket eleverna får bara genom det! Du kan inte allt om yrket när du börjar utan behöver tid att få komma in i det och också ta del av andras erfarenheter. Då är det ju fantastiskt att redan i undervisningen få omge sig med människor som har den erfarenheten.

Vad är det viktigaste du vill förmedla till Operastudions studerande?

Det allra, allra viktigaste jag vill förmedla är att alla måste hitta sin egen röst, sin egen kropp, sitt egna uttryck och så småningom sitt egna konstnärskap. Du kan inte härma och göra som andra gör, det blir bara äkta om du hittar hur just du vill göra.

Hur hittar man det?

Ja, det är ju frågan det. Här är Operastudions flexibla och elevcentrerade arbetssätt där individen står i fokus helt avgörande och vi lärare har olika sätt för att komma åt det. Själv jobbar jag med att skala bort det som ligger i vägen för att komma åt ditt egna uttryck. Att hitta fokus och koncentration. Och så vill jag ingjuta mod i våra studerande, självförtroende. Mitt uppdrag när jag undervisar, är att skapa en bra stämning i en grupp för att de ska våga ta konstnärliga kliv, lita på varandra och sig själva.

Om vi talar lite om röster, vad är det egentligen som skiljer röster åt?

Det där är en så himla intressant fråga tycker jag, för det finns röster där du direkt hör ”Det där är han! Det där är hon!” Men vad det är och hur man får fram det...

Är det något man föds med?

Ja det är väl kanske det, att man har en vokal färg från början. Och det är just därför som man måste arbeta med, och mejlsa fram, sin egen personliga röst.

Skådespeleri är viktigt för dig. Har du glädje av att själv vara sångare när du regisserar?

Jag hoppas och tror det. Att jag är lika uppmärksam på det som går fram i den vokala regin så att man inte bara stirrar sig blind på det man ser. Jag tror att det är en fördel att jag har helheten, att jag som regissör också har förståelsen för och kunskap om det vokala arbetet. Sedan är det inte en förutsättning för att man ska vara en bra regissör, det menar jag verkligen inte. Men jag tror att det är bra. Och själv har jag alltid, ända sedan den första produktionen jag medverkade i som sångare, alltid varit jätteintresserad av helheten!

Du har jobbat med många namnkunniga regissörer, bl.a. Ingmar Bergman. Har du fått med dig mycket av att betrakta dina regissörers sätt att arbeta?  

Klart man har fått med sig mycket av det! Inte minst från de regissörer som lagt fokus på skådespeleriet och ensemblen, och inte bara bilderna på scenen. För mig är ensemblen föreställningens styrka. Det är de som ingår i ensemblen som du som regissör måste utgå ifrån och använda dig av. Att vara operasångare är att vara skådespelare, sjungande skådespelare, och vill man få en levande operakonst, då tror jag att du måste ha ett genuint mänskligt intresse av vilka människor det är som ska både gestalta och gestaltas!

Av Ingmar Bergman fick jag rent konkret med mig noggrannheten med tider. Där är jag stenhård. Ska vi börja klockan 11 då ska du vara där 10 i, av respekt gentemot dina klasskamrater, lärare kollegor och inte minst - processen. Jag tror också på ett fokuserat, väl förberett arbete under en koncentrerad tid.

Vad är bra opera för dig?

Det finns en föreställning som jag tänkt på många gånger, just för att den så tidigt grundlade mitt teaterintresse. Det var när Etienne Glaser satte upp Figaros Bröllop på Stora Teatern i Göteborg och det var liksom…ja, vad är bra opera? Att det är trovärdig teater. För mig är det bra opera. Att jag måste tro på varenda grej. Tro på karaktärerna. Tro på det de sjunger. Att en sångare som ska sjunga en lång aria kan hitta det där förhöjda uttrycket och förlänga närvaron.

När blev du själv senast berörd av opera?

Jo det var faktiskt här på Operastudion förra våren, när Clara Svärd satte upp Karmelitsystrarna. Oj vad jag grät, det var så bra musikteater! Ska jag nämna en professionell föreställning så kommer jag att tänka på Folkoperans Satyagraha av Philip Glass. Den var riktigt bra på ett annat sätt. Där såg man verkligen att föreställningen var en grupprocess, det var inga enskilda artister som stack ut utan alla var fantastiska. Man kände att regissören Tilde Björfors hade lyckats samla allas energier för att berätta någonting ihop. Det var en jättefin föreställning.

Vad har du för framtidsdrömmar för Operastudion?

Naturligtvis att få hit goda sångare med bra röster, så att allt det vi lär ut kan få blomma vidare. Jag vill förstås också att skolan ska förändras med sin tid. Sedan jag kom hit, har jag till exempel varje höst gjort en produktion med ett samhälleligt engagemang. Klimatoperan, (om Parisavtalet), Flykt (om den stora flyktingströmmen 2015) och Rättegången, en operaföreställning om tre skinheads som står anklagade för en brand i ett flyktingboende, är några exempel.

Hur arbetar du fram de produktionerna?

Varje år i oktober, tar vi ut den repertoar som sångarna ska ha. Sedan skriver jag ett manus utifrån den repertoaren och då ges möjligheten att beröra ämnen som kanske inte alltid ges när vi använder traditionella verk. Jag själv är väldigt intresserad av samhällsfrågor och därför tycker jag att det är viktigt att det ingår i undervisningen, att det ska vara på riktigt och drabba en publik. Att beröra ämnen som får unga sångare att reflektera är viktigt på många plan, inte minst för att det får dem att diskutera och lära mer.

Är det också ett sätt att få opera som konstform att hänga med sin tid?

Exakt. Att vi reflekterar över den tid vi lever i och kan använda oss av det. Det är som jag brukar säga, i mitt välkomsttal till varje kull med nya studerande. Att visserligen har de kommit hit för att öva och utvecklas som sångare men vi kan höja oss lite mer än så. Det är lätt att säga att det inte är viktigt med Opera när världen står inför problem som kan kännas omöjliga. Men ibland behöver man också lyfta perspektivet. Musik och konst kan vara det som får folk att överleva och en demokrati att bevaras och utvecklas.  

Det här händer på Kulturama

Filmgymnasieelever vann priset "Bästa Manus" på Sveriges Kortfilmsfestival

NYHET Filmgymnasieelever vann priset "Bästa Manus" på Sveriges Kortfilmsfestival

Publicerad: 26 mar 2018
Intervju med Eva Österberg, konstnärlig ledare på Operastudion

NYHET Intervju med Eva Österberg, konstnärlig ledare på Operastudion

Publicerad: 25 mar 2018

NYHET Fin utmärkelse till vår tidigare Operaelev Ylva Gruen

Publicerad: 15 mar 2018
Tidigare gymnasieelev vann Guldbagge

NYHET Tidigare gymnasieelev vann Guldbagge

Publicerad: 23 jan 2018

EVENEMANG Nils Holgersson med Kulturama Sundbyberg åk 4

Måndag 23 April 2018 kl 17:00-17:45

EVENEMANG Svenska tonsättare med Kulturama Sundbyberg åk 4

Måndag 23 April 2018 kl 17:00-17:45

EVENEMANG Välgörenhetsgala med Musikal Kulturama Sundbyberg åk 5

Onsdag 25 April 2018 kl 17:00-17:45

EVENEMANG Välgörenhetsgala med Sång&Musik Kulturama Sundbyberg åk 5

Onsdag 25 April 2018 kl 17:00-17:45