Intervju med Kerstin Avemo

Kerstin Avemo, som gick på Operastudion 1994-1996, har med sin musikalitet och starka scenpersonlighet etablerat sig som en internationellt efterfrågad sopran.

Hur kom det sig att du sökte till Operastudion?
Jag hade precis tagit studenten och visste att jag ville bli operasångare. Det sceniska har alltid varit det viktigaste för mig. Jag ansåg inte att någon annan utbildning kunde erbjuda det i samma utsträckning. Och jag hade rätt också i efterhand.

Vad minns du från din tid på Operastudion?
Det var en fantastisk tid. Jag lärde mig grunderna men fick också experimentera med rollerna och scenspråket. Jag lärde mig att alla känslor på scenen är sammansatta och att man alltid måste arbeta mot det uppenbara och bekväma.

Vad tycker du var det bästa med undervisningen?
Den skyddade verkstan. Visst var det kul med uppspel också — och nödvändigt. Men eftersom all undervisning bedrivs i masterclassform hade man ändå alltid publik. Det sätter extra press och skapar vana att lyckas - och misslyckas(!) inför andra. Det var också nyttigt att se och höra andra kämpa med sina svårigheter.

Lärde du dig något som du inte hade förväntat dig?
Ödmjukhet inför mina och andras svårigheter.

Nämn fem viktiga egenskaper som du tycker att en operasångare bör ha.

Lyhördhet på scenen,musikalitet, lyhördhet inåt (Vad känner JAG och hur kan jag uttrycka det), integritet, originalitet. - (Alla fem är lika viktiga!)

Du gick på Operahögskolan efter Operastudion. Kom du in direkt eller sökte du flera gånger?
Jag sökte två gånger och kom in den andra gången. Då gick jag sista året på Operastudion. Inför proven kände jag mig mycket väl förberedd tack vare att jag flera gånger sjungit och agerat min provsjungningsrepertoar inför klassen. Dessutom peppade vi varandra. Vi var tre som kom in samtidigt och vi är idag alla operasångare och fortfarande nära vänner.

På vilket sätt tycker du att utbildningen mellan Operastudion och Operahögskolan skiljde sig?
På Operahögskolan fanns resurser för mer individuell undervisning. Man jobbade ensam med repetitörer en hel del. Det är en lyx förstår jag idag men då är det viktigt att själv lägga upp egna mål för vad man vill lära sig. I början på Operahögskolan saknade jag Operastudion mycket. Det kändes lite trögt och tråkigt och jag saknade det mer experimentella. Jag fortsatte därför också att arbeta privat med Oscar Figueroa från Operastudion. Med tiden lärde jag mig också att se möjligheterna på Operahögskolan och att ta eget ansvar för min utbildning på det sätt som krävdes för att göra det mesta av tiden där.

Hur går det till att ”söka jobb” när man är nyutexaminerad operasångare?
Jag fick mina första jobb på kontakter. Sen på provsjungningar. Oscar Figueroa och Kerstin Meyer var viktiga personer som vägledde mig i repertoarval. Rent generellt kan man inte vara för petig med sina första jobb. Man får ta det som erbjuds förutsatt att man kan sjunga det så klart.

Din debutroll, kan du berätta lite om den och hur det kom sig att det blev just den?
Per-Erik Öhrn som var chef för Drottningholmsteatern kom och såg vårt uppspel första terminen på Operahögskolan. Då erbjöd han mig Amor i Orfeus och Eurydike där. Det var en perfekt första roll. Inte för ansträngande vokalt men ändå synlig och tacksam.

Hur går det till när du gästspelar på andra scener? Blir du kontaktad av teaterledningar, regissörer eller vem?
Jag blir kontaktad genom min agent av teaterledningar. Att regissörer kontaktar en direkt är ovanligt, men det hände nyligen med ett utlandsjobb. Då fick jag lova att jag skulle verka överraskad när operachefen ringde för det är egentligen inte regissörens jobb att kontakta sångare ;-)

Har du någon kontakt med dina klasskamrater från Operastudion idag?
Jag har kontakt med många av dem: Katarina Giotas, Miah Persson och Niklas Björling Rygert är alla operasångare som jobbar runt om i världen. Caroline Gentele och Gabriella Lambert-Olsson är två tredjedelar av operatrion Divine. Karin Lovelius jobbar på Leipzig-operan men har tid för en fika med mig när jag är i trakten. Och det finns många fler som jag inte just nu kommer på.

Vad är det svåraste med ditt yrke? Och vad är det härligaste? Och hur är det med konkurrensen?
Det svåraste är ensamheten. De långa månaderna borta på annan ort. Oron för rösten och förkylningar är också ett minus. Det härligaste är den totala känslan av närvaro på scenen. Jag kallar det perfekt mindfulness-träning :-) Andning, närvaro och acceptans. Konkurrens tänker jag sällan på. Jag är ingen tävlingsmänniska. Med mycket få undantag har mina kolleger varit stöttande och sjyssta. En av mina första roller var Violetta i La Traviata på Folkoperan. Jag delade roll med Charlotta Larsson som jobbat där länge innan. Hon satt på mina rep och berömde och grät samtidigt som hon gjorde sin egen Violetta helt fantastiskt och helt annorlunda. En förebild helt enkelt.

Vilken har varit din hittills mest utmanande roll?
Lulu. Hemskt svårt. Vidrig historia. Hoppas jag slipper göra den igen ;-)

Hur går det att kombinera yrket med familjeliv?
Jag är glad att jag har familj; man och två barn. Av en massa skäl förstås men också yrket vore faktiskt mycket jobbigare annars. Jag har en trygg punkt mitt i mitt väldigt upphackade, rutinfria och kaosartade liv. Det är jobbigt att vara borta från dem förstås och alla förkylningarna i småbarnsåren är komplicerande. Men det är ett spännande liv att få dela med sin familj. Teatern är ett fantastiskt tillhåll för barn. Massor av galna vuxna människor som leker hela dagarna. Min man har varit pappaledig i Bryssel, Wien, Aix-en-Provence, Düsseldorf, Edinburgh och Madrid. Det är rika minnen vi delar och har med oss resten av livet. 

Det här händer på Kulturama

NYHET Maija Homjakova är finalist i P4 Nästa!

Publicerad: 16 jun 2017

NYHET Vi gratulerar våra elever som har antagits till högre opera- och musikutbildningar!

Publicerad: 22 maj 2017
dansgymnasiets-föreställning

NYHET Dansföreställningen "It all comes down to us" spelas 11 och 12 maj

Publicerad: 9 maj 2017
Lucy Wildheart - från dansgolvet till boxningsringen!

NYHET Lucy Wildheart - från dansgolvet till boxningsringen!

Publicerad: 9 maj 2017