Skolmaten på Kulturama

En bra och näringsriktig mat är viktigt för att eleverna ska må bra och ha möjlighet att prestera i skolan. Här kan du läsa om hur vi arbetar med skolmaten i vår matsal.

Vår matfilosofi

kulturama-skolan-interior-skolmatsal-3000x2250.jpg

En hungrig elev kan inte koncentrera sig och inhämta kunskaper på samma sätt som den som ätit en nyttig frukost och lunch. All mat vi serverar i våra skolor är anpassad för såväl växande barn som studenter. Maten vi serverar har en hög andel ekologiska råvaror och är utan onödiga tillsatser.

Vi är ett mottagningskök vilket innebar att vi tar emot redan färdiglagad mat. Denna mat kommer från Svea Cater som är en del av restaurangkoncernen Nordrest.

Något som är unikt för oss är att vi har vår egen personal. Detta för att vi vill att personalen i våra matsalar ska vara anställd för att känna samhörighet med alla i skolan.

Om vår matleverantör Svea Cater

Svea Cater är en del av restaurangkoncernen Nordrest. Nordrest arbetar på lunch- och företagsrestauranger, cateringuppdrag, krogar, på skolor och inom omsorgen. Alla verksamheter har den gemensamma nämnaren god och bra mat med glädje.

De vill ge eleverna en schysst måltidsupplevelse och skapar på så sätt goda förutsättningar för att eleverna ska kunna utvecklas och lära i skolan! I upplevelsen ingår mer än maten. Menypresentation, dofter, måltidsmiljön, renlighet och bemötande är lika viktigt.

Svea Caters kök är kravmärkta enligt nivå 1 och vi arbetar aktivt med att minimera svinn, välja råvaror med mindre klimatpåverkan, minska antalet transporter och med att återvinna, och källsortera.

Menyerna är säsongsanpassade och sätts efter Livsmedelsverkets rekommendationer för bra mat i skolan. Rätterna anpassas också efter elevernas önskemål. Svea Cater vill öka andelen vegetabilier i maten både ur hälso- och klimatsynpunkt.

Vill du läsa mer om Svea Carter kan du göra det här.

Varje dag serveras en vällagad huvudrätt och ett fräscht utbud av sallad. På salladsbordet finns alltid ren pasta för att ge möjlighet till att kombinera en egen pastasallad. Det finns alltid tre olika sorters knäckebröd samt Bregott inklusive vatten och mjölk.

Specialkost

Har du önskemål om specialkost måste ha ett intyg från läkare eller psykolog.

Det går också bra att lämna in ett utdrag ur läkarjournal där behovet av specialkost framgår.

Anmälan om specialkost görs på följande länk
Anmälan specialkost

Vid eventuella förändringar behöver en ny anmälan skickas in.

Vegetarian

Är du vegetarian eller vegan ska även detta anmälas (intyg krävs ej).

Allergi/överkänslighet

(Intyg krävs förutom för laktos)

Selektiv kost

Denna matsedel består av fem rullande maträtter enligt följande meny. (Intyg krävs)

Måndag: potatisbullar
Tisdag: köttbullar och makaroner
Onsdag: spagetti och köttfärssås
Torsdag: chicken nuggets med ris
Fredag: korv och makaroner

Vegetarisk selektiv kost
Måndag: potatisbullar
Tisdag: vegetarisk lasagne
Onsdag: spagetti med sojafärssås
Torsdag: taco med sojafärs, ris och nachos
Fredag: korv och makaroner

När anmälan är mottagen får ni en återkoppling, via mejl från matsalsansvarig.

Matråd

På samtliga våra skolor har vi matråd som kontinuerligt arbetar med förbättringar av skolmatsal och caféverksamhet.

Synpunkter

Vår ambition är att alltid eftersträva att ständigt förbättra. Har du frågor eller synpunkter på skolmaten eller caféet kontakta vår restaurangchef Emma. Hon vill gärna höra din åsikt om vad vi kan förbättra och tar gärna mot tips och frågor som rör skolmat och café.

emma.tornros@medborgarskolan.se